A csoportdinamika tudottan komplex jelenség. A komplexitás szót magyarul leginkább "összetettségnek" nevezzük, de vajon mit jelent a pszichodráma csoport dinamikája esetén? "Mi most a csoportdinamika?" - kérdezzük a csoporttagoktól az asszisztensi és felsőfokú csoportban, és ebben a kérdésben a "most" a kulcsszó, mert a "most" az aspektus. Ez csak egy kérdés a számos, de akár számtalan kérdés közül, melyet feltehetünk a csoportdinamikára vonatkozóan. A komplex jelenségek vizsgálata - minél komplexebb, annál inkább - aspektusokon, azaz nézőpontokon keresztül lehetséges. És ezért mindenki mást mond a fent feltett kérdésre, mert mást lát, és a sok szubjektív állítás egy irányba fog tartani, és találkozni fog. Ezen a workshopon a pszichodráma csoport ülés rámelegítő (warming up) részét, szakaszát, dinamikai folyamatát fogjuk nagyító alá venni, kinagyítani, megtapasztalni és megbeszélni; és a pszichodráma ülés és a teljes csoportfolyamat kontextusába...
A személyiségfejlődés életkori krízisekben való kifejezése az embert alapvetően kreatív lénynek tekinti. Mint tudjuk Moreno a pszichodráma csoport módszert a minden emberben meglévő spontaneitásra, kreativitásra és aktivitásra építi, és azt fejleszti. A krízis koncepció legfontosabb eleme, hogy a krízishelyzet megoldásában - durván - két út van: az egyik a kreatív növekedés, a másik pedig a betegség. A serdülőkori krízis a leglátványosabb, de nem az egyetlen életkori szakasz az élethosszig tartó önismereti és önmegvalósítási folyamatunkban. A serdülőkori krízis életkori krízis -, nem betegség. A másfél - két és fél - három éves korban lejátszódó újraközeledési krízis mintázatát követi egy érettebb fizikai és intellektuális szinten, ugyanakkor a kiskorban nem, vagy csak részben megoldott témákkal. Ez, az első kiskori újraközeledési krízis az individuáció, az én-tudat, kialakulásának ideje - ami fokozatos leválási folyamatban zajlik. A serdülőkorban új...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése